dinsdag 5 oktober 2010

Zelfkennis


Zelfkennis is het begin van alle wijsheid ...

Maar ook kennis van je naaimachine kan je soms een hoop ellende besparen!
Weet jij waar al die voetjes, ijzertjes, etc voor dienen die bij je machine horen?
Neen, ... ik dus ook niet, maar ik heb nu al een paar keer ondervonden dat het soms de moeite loont om eens te gaan uitzoeken waar dat nu allemaal voor dient.

Zo heb ik de voering van de winterjassen waar ik aan bezig ben, volledig doorgestikt, om de wattine goed op zijn plaats te houden, maar vooral ook om het volume te verminderen.
Bij de eerste jas heb ik dat op het zicht 'recht' doorgestikt.
Ja, ik weet dat er gewatteerde voeringstof bestaat, maar hier bestond er twijfel of dat toch wel warm genoeg is, dus heb ik een dubbele laag wattine voorzien.

Toen ik aan de tweede jas begon herinnerde mijn moeder (dank u mama!) me eraan dat er bij mijn machine wel eens zo'n 'dingske, geleiderke' (hoe noem je dat) zou kunnen zitten om patchwork mee te stikken, zodat je vanzelf rechtstikt.

Inderdaad, na wat gerommel in mijn bakske kwam ik dat ding tegen.
Ik wist ergens ver in mijn achterhoofd al wel dat zoiets bestond maar had er gewoon niet bij stilgestaan dat dat dit 'rotklusje' wel zou kunnen verlichten.

De klus is ondertussen geklaard.
En nu heb ik het wel even gehad met stof doorstikken ...

3 opmerkingen:

  1. Idd, stikt natuurlijk veel rechter!! En handiger!

    Die Mama's zijn ze dom nog niet, wel??

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aaarch! Met twee relaxjes achter de rug met net dezelfde rotklus, ben ik een beetje triest dat dit bericht niet eerder kwam. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk niet dat ik dat bij mijn machien heb, maar ik ben wel benieuwd hoe dat werkt!

    BeantwoordenVerwijderen